jonasonpt.blogg.se

2013-04-03
21:15:14

Periodisk Fasta IF forts.
Oj oj oj, här finns det mycket att skriva om.
 
Jag tänker inte gå in på vad forskningen säger, skriva referenser och hålla på med sånt, då hade jag fortsatt på det inslagna ingenjörsspåret.
 
Jag tänker sammanfatta kort det jag har läst om periodisk fasta.
 
  • Färre mål om dagen stabiliserar blodsockret på en lägre nivå, detta leder till att mindre insulin frigörs och att insulinkänsligheten ökar.
  • Träning på fastande mage ökar mängden p70s6k med det dubbla mot att träna med mat i magen. Som jag tolkar det är p70s6k ett hormon som hjälper till i proteinsyntesen, alltså som hjälper tilll att bygga muskler.
  • Det finns studier som visar att personer som fastar ibland har en högre mängd GH(tillväxthormon) under den perioden än när de inte fastar. Detta för att behålla den muskelmassa som finns. GH hjälper även till att bränna fett.
  • Vid viktnedgång så är det väldigt skönt att kunna äta sig mätt i alla fall två gånger om dagen och fortfarande ligga på ett kaloriunderskott.
  • TEF(thermic effekt of food). Många argument till att man ska äta ofta för att gå ner i vikt är för att "kroppen är som en masugn" som om man hela tiden matar den så bränner den mer. Detta är HELT FEL mängden energi som försvinner när du äter är alltid lika stor, spelar ingen roll om du äter allt på en gång eller om du delar upp det 6 gånger på en dag.
Ok, det va bara några fragment av den information som finns.
 
Nu tänkte jag svara på lite frågor och kritik istället.
 
"Om jag fastar så kommer jag att dö av hunger innan jag får äta"
- Nej, hunger styrs till viss del av vanor och rutiner. Det är inte en slump att du blir hungrig runt samma tid varje dag.
 
"Men om jag inte äter något så kommer ju min kropp att gå in i svält(katabol fas)"
Nej, svält framtvingar svältläge på kroppen. Först efter 60 timmar utan mat har man sett de första tecknen på att ämnesomsättningen minskar (med 8 %).
 
Tänkte avsluta med mina egna tankar och erfarenheter om periodisk fasta.
Jag testade periodisk fasta inför min första deff, som var ungefär ett år efter att jag börjat träna. Jag var själv mycket skeptisk till detta och trodde att jag skulle svälta ihjäl eller att jag skulle förlora den lilla muskelmassa jag hade. Jag gick ner 7.6kg men behöll stora delar av min styrka och tog 100kg, PB en vecka innan jag var klar med deffen. Förvånande va också att jag hade massor med energi till att träna.
 
Ok, det var mina erfarenheter, det är ju lite svårt att veta hur ens hormonnivåer ser ut...
 
Ok, mina tankar runt detta då. Om folk nu tycker att kroppen är en masugn så tycker jag att man kan resonera så här "varför ska du hela tiden ge masugnen bränsle så att den slipper använde det lagrade bränsle som du har?" Kroppen kommer alltid att använda sig av det bränsle som är lättast och det är det bränsle som man stoppar i sig. I andra hand kommer kroppen att använda sig av den lagrade energi som du har. Men om man istället låter kroppen fasta under många timmar, kommer kroppen inte att ha det "enkla" bränslet till hands och kommer då att behöva använda den lagrade energin. Alltså ditt fett. 
 
Under min deff så tyckte jag det var hur skönt som helst att kunna äta mig mätt två gånger om dagen istället för att hela tiden gå att småäta nyttigt och hela tiden vara lite hungrig. Samtidigt som man faktiskt låg på ett kaloriunderskott.
 
Jag hoppas att jag i framtiden kommer att få kunder som är villiga att testa periodiskt fasta och det ska bli spännande att se deras resultat av det. Martin Berkhan, grundaren av www.leangains.com som gjorde IF populärt verkar ha fått riktigt bra resultat på sina kunder...
 
 
Kommentera gärna med frågor och funderingar så ska jag svara på dem så snabbt som möjligt. Skriv även dina erfarenheter av IF vore kul att höra från ett annat håll.
 
 
Mina Resultat efter ett års träning och några månader på IF...
 
Taggar: Kost, Mat, Motivation, PT, Personlig Tränare, Tips, Träning, Viktnedgång;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: