jonasonpt.blogg.se

2013-04-03
17:25:45

Periodisk fasta/IF/intermittent fasting
En liten kort introduktion om periodisk fasta, det finns väldigt mycket att läsa om peridisk fasta på www.leangains.com
 
Periodisk fasta/IF är ingen diet utan en tidsplan som man äter efter. Sen går det även att kombinera med olika dieter, t.ex. LCHF, GI osv.
 
Grunden i IF som jag kommer använda för kort nu, är att man under en dag endast äter under vissa timmar. När jag testade IF så åt jag mellan kl 14 och kl 22 alltså 8 timmar om dagen. De resterande 16 timmarna på dygnet så fastade jag, dvs jag åt ingenting som innehåller några kcal, man kan däremot dricka svart kaffe, te, eller vatten/sockerfri saft. Man kan även ändra de här tiderna, dra ner på tiden man får äta osv. Det första målet man äter ska ha det största innehållet av energin som man ska få i sig under en dag och målet ska helst intagas direkt efter träning.
 
Jag kommer sammanfatta lite av det som skrivs om IF här i några artiklar. Men redan nu kan jag säga att det inte finns mycket som är negativt med detta sätt att äta. Det ända som jag upptäckt är att det är jobbigare att utföra konditionsträning.
 
Så skrota mat- och sovklockan och börja med IF
 
 
 
Taggar: Kost, Mat, Motivation, PT, Personlig Tränare, Tips, Träning, Viktnedgång;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: