jonasonpt.blogg.se

2013-03-26
16:01:00

Frivändningar och buktryck
Spammar idag ja, men kände att det här var rätt viktigt!
 
Idag va det då dags för ett benpass igen. Började dagen med lite löpband för att få upp värmen i kroppen. Efter detta så körde vi lite frivändningar, typ första gången jag kör det på riktigt, har ju provat å så men aldrig haft det i ett träningsprogram. Började med att värma lite på 40kg och gick sen upp och körde två set på 60kg om 12 reps. Sen tänkte jag att jag skulle testa köra lite tungt, lastade på 80kg och körde 6st 1-reppare med ~20 sek vila. Gjorde tre försök på 90kg men hade nog för lite energi för att hålla hela vägen igenom.
 
Över till benpass efter denna "uppvärmning". Ska även nämnas att det här är min andra vecka utan kreatintillskott och jag känner effekterna av detta. Antingen så är det psykoliskt eller så funkar kreatin, jag tror på det senare. Började med att köra 12 reps på 90 kilo i knäböjen, 10kg under det jag brukar köra på. Blev här helt slut och var tvungen att sänka till 80 inför andra setet. Här kom psykologin in och jag tänkte att det var uppvärmningsvikt, pang sa det i bröstryggen och jag fick skitont! Körde klart settet extremt strikt och med massor med buktryck. Men kunde inte ens ta stången på axlarna inför sista settet.
 
Så jag tänkte nämna det ack så viktiga buktrycket och skriva lite om vad det är och varför man ska använda det.
 
Buktryck är när du andas in djupt och spänner magen och håller den spänd under den positiva fasen av en rörelse det vill säga när du reser dig upp i en knäböj eller ett marklyft. Det buktrycket gör är att avlasta diskarna och kan avlasta den nedersta disken i lumbalryggen(ländryggen) med upp till 50% och den näst nedersta med up till 30%. Det här är enormt viktigt när man lyfter tungt men är även viktigt när man lyfter lätt. Nu säger jag inte att jag hade sluppit ryggont om jag använt mig av ett bättre buktryck men kanske. Det här är också anledningen till att en del använder bälte på gymmet, för att kunna hålla ett högre buktryck.
 
Nu får vi ser hur det går att jobba med denna rygg... ska lägga mig på massagen och se om det hjälper något.
 
Taggar: Buktryck, Knäböj, PT, Personlig Tränare, Skador, Squats, Tips;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: