jonasonpt.blogg.se

2013-03-26
10:53:00

Övningar framsida axlar.
Jag använder mig enbart av tre övningar som har framsida axlar(deltoideus pars clavicularis) som agonist, alltså muskel som jag avser att träna. Framsida axlar är ofta en synergist när man tränar bröst. De övningar jag använder är: sittande hantelpress, militärpress och frontlyft. 
 
Går igenom dessa lite snabbt här under.
 
Sittande hantelpress:
 
Tänk på:
  • Händerna rakt ovanför armbågen genom hela rörelsen
  • Normalkurvatur i ryggen, lätt anspänd mage
  • Inte översträcka armågarna
Militärpress:
 
 
Tänk på:
  • Händerna rakt ovanför armbågen genom hela rörelsen
  • Normalkurvatur i ryggen, lätt anspänd mage
  • Inte översträcka armågarna
 
Frontlyft:
 
 
 
Frontlyft kan även utföras med en viktskiva, nackdelen är då att man kan ta i mer med ena axeln och bli snetränad på det sättet. 
 
Att tänka på när du gör fronlyft:
  • Normalkurvatur i ryggen, lätt anspänd mage.
  • Stanna till i det övre läget i rörelsen, INGEN SVING
  • Stanna en liten bit utanför kroppen för att inte gå ner i vila
Ok, det va lite kort om framsida axlar. Lycka till!
Taggar: Axlar, Motivation, Personlig Tränare, Tips, Triceps, Träning;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: