jonasonpt.blogg.se

2013-03-05
19:14:00

Proteinpannkakor version bulk.
Efter att ha fastnat helt för amerikanska pannkakor så har jag gjort om dem till proteinpannkakor. Jag bulkar för tillfället så dessa pannkakor innehåller mycket energi.
 
Receptet jag använder mig av:
 
4 ägg
2 dl proteinpulver vaniljsmak
1 dl mjöl
2 msk socker
2 dl mjölk
3/4 tsk salt
1 tsk bakpulver
2,5-3 msk smält smör
 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ihop de blöta ingredienserna i en annan bunke och vispa sen ner de torra i denna. Smeten kommer att bli ganska tjock, 3/4 dl av smeten blir 1 pannkaka och det får plats 2 st i en stekpanna. Stek på medelvärme, pannkakorna är klara på undersidan när det börjar bildas bubblor på ovansidan.
 
 
Det blir ca 16 st pannkakor och energiinnehållet är som följer:
1491 kcal
139g protein
65g fett
92g kolhydrater
 
Man kan även göra en variant där man byter ut 1 dl proteinpulver mot mjöl eftersom det kan vara lite slöseri med protein att få i sig så mycket.
Samma antal pannkakor ger energiinnehållet:
1422 kcal
93g protein
63g fett
123g kolhydrater.
 
Om man vill göra en smalare variant så skulle jag dra ner på smöret i pannkakorna då bara smöret står för ca 400 kcal av totalen.
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: