jonasonpt.blogg.se

2013-03-01
22:43:10

Squats!
Då vare dags att gå igenom tekniken och förhoppningsvis räta ut några frågetecken runt squats eller knäböj. Knäböj ska vara basen i ALLA benprogram! Det är den överlägset bästa övningen för rumpa och lår. 
 

Det som diskuteras mycket runt knäböj är djupet, jag ska vara diplomatisk och säga att du ska gå så djup som du kan. När jag säger så djupt man kan så brukar rörelsen begränsas av styrkan i ryggen, för att hålla ryggen i normalkurvatur, dvs. att trycket på diskarna i ryggen är så jämnt som möjligt. Det andra som begränsar är att hamstrings kan vara för korta (har varit ett problem för mig, börjar bli bättre dock) detta medför att hamstrings "drar" i bäckenet och tippar det bakåt, vilket gör att man får en böjning i ryggen och att trycket på diskarna blir snett och risken för diskbråck ökar. Dock så ska man inte gå djupare än att lårbenet är parallelt med golvet. När man kommer under parallelt så blir trycket på menisker och draget i patella stort och det ger ökade skaderisker. Så jag rekomenderar INTE "ass to the grass".
 
Lite mer saker att tänka på vid knäböj, för att undvika skador, är att knäna ska spåra rakt över tårna och att hålla ett buktryck när man kör övningen.
 
 
Det här djupet är bra/ok i en knäböj, jag gick något djupare i några reps men är fortfarande lite för stel i hamstring för att kunna "hålla" ryggen i bottenläget. Anledningen till att jag har lagt en pinne under hälarna är för att jag precis börjat köra med barefoot skor från merrell och dessa skor har ingen upphöjning i hälen och heller inget stöd. Så jag har inte balans/rörlighet att köra utan underlägg, med lite mer stretch så kommer det nog snart.
 
Så nu vill jag se att det är kö vid squat racken imorrn! 
PS. squats i smith är inte squats DS.
 
 
Taggar: Knäböj, Squats;

Kommentar:
#1: lina

Hej!
Kul att du startat en blogg om träning, alltid bra att få lite tips :).
Jag är själv väldigt intresserad av träning och kost, och tycker det skulle vara intressant att veta HUR och VAD du äter i veckorna?? Är du t.ex väldigt strikt och utesluter "onyttigheter" osv...

Svar: Hej lina! Anledningen till att jag inte nämner kost för tillfället är för att jag är ectomorph, dvs har väldigt svårt att gå upp i vikt. Så min kost i två månader till är "dirty bulk" jag äter allt jag kommer över, dricker gainers, mycket nötter, osv. Allt för att få i mig så mycket protein och kcal som möjligt. När jag sen ska deffa, finns inte så mycket att deffa bort men i alla fall, så kommer jag börja med att skippa godis chips läsk alkohol osv. Jag kommer även börja äta enligt periodisk fasta. Med det menas att jag kommer äta mitt första mål kl 14 på dagen och mitt sista mål kl 22. Jag borde skriva ett inlägg om detta märker jag.

Va roligt att du tar dig tid att läsa och kommentera:) jag ska ta å skriva ett inlägg om periodisk fasta i helgen:)
Vill du ha tips och råd, eller diskutera något så är det bara att skriva.
Kristoffer

2013-03-02 @ 08:55:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: