jonasonpt.blogg.se

2013-03-06
13:10:00

Viktnedgång! våg bra eller dåligt.
Ett litet tillägg till det inlägg jag gjorde om viktnedgång.
Stirra er inte blinda på vågen, är det verkligen vikten som spelar någon roll? Eller är det hur man ser ut och hur man känner sig som är viktigt? Hela min uppväxt så har det handla om att väga rätt, vad gör vi på hälsoundersökningen jo, vi väger och mäter mäter oss. Vikten ska vara inom ett visst intervall beroende på hur lång och gammal du är. Sen spelar det ingen roll om din kropp består av 50% fett eller 50% muskler, du bedöms utifrån din vikt. Är detta rätt sätt? Absolut inte, vikt är ett alldeles för trubbigt mått i denna moderna värld. Går man efter vikt så är alla som tränar överviktiga och vikten skulle vara en hälsofara för dem, snacka om att skaffa en skev bild.
 
Jag som personlig tränare använder mig inte av vikt på mina kunder, jag använder mig av kalipermätningar, skelettmätning och måttbandsmätning för att följa kundernas utveckling. Utifrån dessa mätningar så får jag ut fettprocent, muskelprocent, skelettvikt och övrig vikt(organ, blod osv). Detta för att måtten ska vara så rättvisande som möjligt, muskler väger mer än fett har nog alla hört. Folk vill ju inte förlora muskler, de vill ju förlora fettvikt.
En harpenden caliper:
 
Om man istället tittar på vikt när man börjar träna så kommer man bli besviken. Vid träning kommer kroppen att lagra mer kolhydrater i musklerna och kolhydraterna i sin tur binder vatten i musklerna. Detta gör att många kan väga lite mer efter ett par veckor av träning. Men nu är vi inne på det kortsiktiga tänkandet igen... Folk måste förstå att vi bygger en grund för välmående och hälsa i framtiden när vi tränar.
 
Vem som helst kan lova att man går ner en massa vikt om man bara dricker soppor, men hur kommer du att må under den perioden? Och vad gör det för framtiden? Du har ju inte ändrat något, förrutom att du mått dåligt x-antal veckor för att sedan äta som vanligt och gå tillbaka till den vikt som du va på innan. Du kanske till och med har förlorat lite muskler p.g.a. lågt proteininehåll i dieten, och då känner sig många nöjda, för "jag gick ner 15 men gick bara upp 7 när jag började äta som vanligt".
 
Visst vill man bara se ut som ett snöre som kan gömma sig bakom en lyktstolpe så kan man väl leva på soppor resten av livet. Men vill man ha en stark kropp och hälsosam kropp så är det träning man ska satsa på. För att följa utvecklingen här ska man göra måttbandsmätningar eller helst kalipermätningar.
 
Skrota vågen!
Taggar: Viktnedgång;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: